7keer7rotterdam.jpg

Lees hier het verslag van 7keer7 in Rotterdam. [lead centered="yes"]De op een na laatste avond van de roadtrip deed Rotterdam aan. Herman Wegter opende de avond met het ingevulde 7keer7-bierviltje van zijn dochter. Volgens hem had zij er veel van begrepen, want ze schreef: Ik laat achter ‘niemand’ en ik neem mee ‘iedereen’. Iedereen meenemen naar binnen op deze avond bleek nog een hele kunst, men stond tot op de stoep te luisteren. En men hoorde over een Happinez-God, de kerk als AA-meeting en het evangelie dat in de kerk de nek wordt omgedraaid.[/lead] “Wat beweegt mensen om te bidden voor een zieke, tegen beter weten in?”, vroeg Annemiek Duurkoop, oud-katholiek priester, zich af. Annemiek stelt dat we bijna niks meer zeggen over God. Het christelijk geloof lijkt wel een vorm van ietsisme te zijn. Christenen doen hun best om God aannemelijk te maken. “Maar heeft God zich dan geïncarneerd of hebben wij God geïncarneerd?” Het wordt tijd dat theologen en voorgangers meer naar gelovigen gaan luisteren.

Daniel de Wolf, Rotterdammer en oprichter Thugz Church, vindt de vragen van 7keer7 (wat mee te nemen en wat achter te laten) best nuttig, maar ook erg irritant en vermoeiend. De essentie van het christelijk geloof is Christus. Jezus' woorden, Jezus' leven en Jezus' opdrachten. De gezamenlijke respons daarop is de kerk. “Maar wij geloven vaak in ons geloof in Jezus en niet: wij geloven in Jezus.” Jezus moet opnieuw aan ons verschijnen, stelt Daniel, want zijn opstanding was in wezen crisispastoraat en we verkeren als kerk nu ook in een crisis.

Gerko Tempelman had Rachel Held Evans, invloedrijke blogger in Amerika, geïnterviewd voor 7keer7 (net als alle andere buitenlandse sprekers). Helaas was het beeld van de opname mislukt, maar gelukkig de audio niet (dus wel terug te luisteren!). Gerko verwoordde haar als volgt: “Het is niet erg dat de kerk een stapje terug doet. Het is een kans om na te denken hoe we het echt willen.” De kerken moeten leren van de AA-meetings, daar is radicale eerlijkheid en als je kwetsbaar bent, dan vind je elkaar. Mensen komen naar de kerk voor gemeenschap, terwijl de praktijk nog veel te veel is ingericht alsof ze voor informatie (preek) komen. “Inspirerende talks vinden ze wel op internet. Leer van de AA, bouw aan communities.”

“Subjectief, fragmentarisch. Niet wetenschappelijk onderbouwd. Daarom in het kort. God help ons. Dat was het gebed.” Het Vreemdelingencollectief, een bevlogen artistiek gezelschap, pakte de vloer. “We zijn niet gemaakt om kennis te hebben van goed en van kwaad.” En hij nam een hap van zijn appel. Ze pleitten voor enorme radicalisering van het geloof. Radicalen zijn er altijd weer en leven naar de grote geboden. Heb God lief boven alles en de naaste als jezelf. En ze zongen: Laat ons samen komen Om op weg te gaan Waar reizigers als pelgrims Ons zijn voorgegaan

“Is 7keer7 alweer zo’n clubje die poogt de kerk te vernieuwen? Zijn daar al niet genoeg van geweest?” Miranda Klaver, onderzoeker media religie en cultuur, zag vooral allerlei flashbacks met de jaren '70/'80 en de recentere doodgebloede emerging church beweging in Nederland. Miranda wil ‘de kerk als exclusieve plek’ achterlaten. “Soms denk ik, wat een zegen, die kerkverlating.” En ze wil de traditie van de kerk van alle eeuwen meenemen. “Het is een schatkist vol oude juwelen, die nieuwe betekenis kunnen geven op de juiste tijd en plaats.”

“Misschien was dat hele christendom altijd al een heel slecht idee. Het evangelie wordt onherroepelijk de nek omgedraaid in de kerk.” Ruard Ganzevoort spreekt zonder Franse woorden. Hij noemt zich vrijwel nooit christen, want dat legt gelijk allerlei claims. “Mijn identiteit als gelovige laat vooral zien waar ik nog niet ben. En die discrepantie ligt bij de kern van het appèl. Ik ben een naaste, maar waar ben ik het nog niet?” Het gaat erom door wie je je laat aanspreken. Ruard laat zich voortdurend spiegelen aan Jezus. “En zonder dat vermaledijde christendom had ik dat niet meegekregen.”

“Het is verrekte moeilijk om uit de christelijke wereld te komen”, aldus Rachelle Bottenbley, voorzitter Time to Turn, dat net die dag is opgeheven. “Ben ik hier vanavond nou een zoutend zout? Of staan we hier met elkaar een zoutpilaar te zijn?” Volgens haar is het belangrijk om uit de christelijke wereld te komen. Voor zichzelf, vanwege de vele nieuwe perspectieven die je kunt krijgen van anderen en tegelijk ook voor de mensen om haar heen. Zo kan ze mensen om haar heen kennis laten maken met de levende God.