leeuwarden_gesneden.jpg

Lees hier het verslag van de 7keer7 avond in Leeuwarden. [lead centered="yes"]7keer7 belandde gisteravond in Leeuwarden, de vierde stad van de roadtrip. “Op zoek naar mogelijkheden zonder taboes”, aldus Reinier Sonneveld die de avond traditiegetrouw opende.[/lead] Andries Knevel, EO-coryfee, trapte af en begon over de Kirchliche Dogmatik van Karl Barth, die hij zich als arme theologiestudent niet kon veroorloven. Drie woorden uit die hele boekenserie wil hij benadrukken; ‘God is God’. “We hebben God teveel in ons kleine wereldje getrokken als onze spirituele ANWB. Dát moeten we achterlaten.” Twee dingen wil hij meenemen, aanbidding (Hoe groot zijt Gij) en dienen. Dat laatste ziet Andries als hét kernbegrip voor de komende 30 jaar.

“Onvoorwaardelijke liefde. Dat is de essentie van het christendom”, volgens Ömer Kaya, moslim en PvdA-politicus. Voor elkaar klaar staan, delen en liefhebben. Ömer, geboren en getogen in Sneek, ervoer dat aan den lijve in zijn jeugd. Dat delen en liefhebben bestond uit kleren, speelgoed en zelfs een skelter ontvangen om niet. Allemaal gekregen van kerkmensen. (check het filmpje voor het prachtige Turkse woord voor kerkmensen). “Het is een beetje een miss world boodschap, maar je kunt heel makkelijk bij jezelf beginnen. Liefde is aanstekelijk.”

“Ik stond in mijn hemd en met de mond vol tanden”, aldus Margrietha Reinders, pionier van Heilig Vuur West in Amsterdam. Ze ontdekte al snel hoe genadeloos ver de kerk was afgegroeid van de mensen om haar heen met haar taal, omgangsvormen en ideeën. Het werd tijd om het verhaal van Jezus weer letterlijk op de markt te brengen, de Ten Katemarkt in West, tussen de cappuccino’s en kinderwagens. Want achter dat christendommelijke van de kerk zat nog steeds het wonderlijke en explosieve en alles veranderende verhaal van Jezus van Nazareth. “Durf raar te zijn. Fool for Christ te zijn. Moedig, hoopvol en blij met niks.”

Rogier Pelgrim, singer-songwriter, wil dat de kerk zich meer laat inspireren door Taizé. Een doordrenkt christelijke plek en tegelijk een zeer fijne plek voor niet-gelovigen. Door haar schoonheid, stilte en mysterie. En dat moet ook weer in de kerk te vinden zijn. “Het belangrijkste dat ik wil meenemen is de stilte. Daarom nu graag een minuut stilte” En na die minuut vulde hij de stilte met het prachtige lied ‘listen’. And now I'm trying hard to keep my big mouth shut My eyes are closed My ears are all I got So here I am to worship

Wielie Elhorst, predikant en voorvechter LHBT-emancipatie, kwam uit de kast in Friesland; “daar zouden jullie trots op moeten zijn, Friezen”. De zaal lacht. Hij stelt voor om de seksuele moraal zoals wij die nu kennen weg te doen. God zit niet in onze gedefinieerde seksuele moraal van het nucleaire gezin. God zit in de breuk die daar dwars doorheen loopt. God gaat niet de gebaande paden, kijk maar naar Jakob de hielenlichter, Petrus de verloochenaar, Rachel de hoer. “De kerk heeft toekomst als zij in die grillige en weerbarstige en niet langs de gebaande paden verlopende verhalen van mensen sporen van God wil durven ontdekken.” De kerk heeft een enorm tegoed aan nabijheid volgens Wielie en die moet zij nu ook eens royaal op het terrein van de seksuele moraal gaan gebruiken.

Als in de jaren 90 de sterreclame op zondag wordt ingevoerd door een christelijke partij met als belangrijkste overweging dat het geld oplevert, ja, dan gaat het hard achteruit met het christendom. Daarom staat Lody van de Kamp, rabbijn, hier vooral uit eigen belang. De kerk moet vasthouden aan de zekerheden waar ze altijd aan vastgehouden heeft. “Er groeien nu generaties op die niet weten wat een leeg parkeerterrein is. Of een stille straat op zondag. Of een zondagspak. Houd dat vast, dat is het behoud van de kerk. Dan is er nog toekomst.”

“Mensen die Nijkleaster bezoeken vallen bijna in de stilte”, zegt Sietske Visser, initiatiefnemer van een protestants klooster in Jorwerd. Voor haar (en voor de toekomst van de kerk) daarom geen theater in de kerk, niet teveel drum, maar terug naar de stilte. En we moeten gemeenschap meenemen: “Stop met wie hoort er wel bij en wie hoort er niet bij.” Zorg dat de kerk gastvrij en open, welkom aan iedereen, gelovigen, ongelovigen, mensen die iets zoeken of niets. Uit straten ronkend en rumoerig heb ik een weg, een plek gezocht; ik vond, het hart beklemd en roerig, een huis gebouwd uit ademtocht.

Uit woordenvloed ben ik gekomen, genaderd tot de bron van rust; niet om er zomaar weg te dromen maar stil te zijn naar hartelust.

(deel gedicht Eppie Dam)